Divat,  Gazdaság

Forradalom zajlik az indiai cipőiparban

Valószínű, hogy sokan nem hallottak még a tajvani Hong Fu Industrial Group-ról, pedig ha körülnéznek egy forgalmas utcán, valószínűleg találkozhatnak a termékeikkel. A Hong Fu a világ második legnagyobb sportcipőgyártója, amely olyan márkák számára készít lábbeliket, mint a Nike, Converse, Adidas és Puma. Évente körülbelül 200 millió pár sportcipőt állítanak elő. Éppen ezért, amikor a cég jelentős beruházást hajtott végre az indiai piacon, az iparág figyelmeztető jeleket küldött. Jelenleg egy hatalmas gyár építése zajlik Panapakkamban, Tamil Nadu államban, Délkelet-Indiában. Amikor a gyár teljes kapacitással működni kezd, ami várhatóan három-öt éven belül megtörténik, évente 25 millió pár cipőt fognak gyártani, ezzel körülbelül 25,000 munkavállalónak adva munkát.

A projekt indiai partnerekkel valósul meg, köztük Aqeel Panarunával, a Florence Shoe Company elnökével. Panaruna kifejtette, hogy „a nemzetközi piac telített, és a Hong Fu új piacot keresett”. Hozzátette, hogy Indiában drasztikus növekedés tapasztalható a nem bőr lábbelik iránt, aminek óriási potenciálja van. Az indiai kormány is szívesen vonz ilyen befektetéseket, mivel remélik, hogy ez növelni fogja a lábbeligyártás színvonalát és fokozza az exportot. Az ipar ösztönzése érdekében tavaly augusztusban az Indiai Szabványügyi Hivatal (BIS) új minőségi szabályokat vezetett be minden, Indiában forgalmazott cipőre vonatkozóan. Ezek a szabványok például azt írják elő, hogy a felhasznált anyagoknak meg kell felelniük a szilárdsági és rugalmassági teszteknek. Sandeep Sharma, egy újságíró és a lábbeligyártás szakértője elmondta, hogy ezek a BIS szabványok arról szólnak, hogy rendet tegyenek a piacon. „Túl sok alacsony minőségű termék árasztotta el a piacot, és a fogyasztóknak jobbat érdemelnek” – mondta.

Indiában azonban sokan nem engedhetik meg maguknak a neves márkák cipőit. Számukra egy hatalmas és összetett hálózat áll rendelkezésre, amelyet kis cipőgyártók, az úgynevezett nem szervezett szektor alkot. Az ő megfizethető termékeik becslések szerint a teljes lábbelipiac kétharmadát teszik ki. Ashok, aki a nevét nem kívánta teljes egészében megosztani, szintén ennek a szektornak a része, és cipőgyártó üzemek működnek Agra környékén, Észak-Indiában. Ő úgy véli, hogy Agra környékén naponta körülbelül 200,000 pár cipőt készítenek hasonló üzemek. „Sokan, különösen a vidéki és alacsony jövedelmű városi területeken élők, inkább a helyi, olcsóbb lábbelit választják a márkás lehetőségek helyett” – mondta Ashok. „A szervezett márkák nehezen tudják bővíteni a kiskereskedelmi jelenlétüket a félig városi és vidéki területeken, mert mi kiszolgáljuk őket.”

Felmerül a kérdés, hogy a kormány új szabványai hogyan befolyásolják az olyan gyártókat, mint Ashok. Sharma szerint a helyzet bonyolult. „Azt hiszem, a kormány egy nehezen megoldható helyzetben próbál egyensúlyozni. Nem zárhatják be az ezer számra létező kisvállalkozást, amelyek milliók számára biztosítanak megélhetést – az gazdasági öngyilkosság lenne.” Sharma megjegyezte, hogy a kormány egyfajta „répa és bot” megközelítést alkalmaz, ahol a szabványok bevezetése mellett programokat indítanak a kis gyártók folyamatainak fejlesztésére. „Nem arról van szó, hogy megszüntetjük a nem szervezett szektort, hanem fokozatosan bevonjuk őket a rendszerbe.”

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a nem szervezett szektor híres a nagy márkák hamisítványainak gyártásáról. Míg ezek a termékek népszerűek az indiai vásárlók körében, más országok régóta panaszkodnak a károk miatt. Eközben új indiai cipőgyártók bukkannak fel, hogy kiszolgálják India növekvő középosztályát. Sabhib Agrawal próbálja felkelteni a vásárlók érdeklődését a mezítláb cipők iránt – olyan lábbelik, amelyek, mint a gyártók állítják, egészségesek, mivel elősegítik a természetes mozgást. Agrawal szerint a Zen Barefoot cége különleges, mivel az indiai lábbeligyártás nem túl innovatív. „Nagyon kevesen hajlandók időt és pénzt fektetni új technológiákba. Az indiai gyártás profit-orientált piacon működik” – mondta.

A Comet egy másik indiai vállalat, amely innovációra törekszik. Azt állítják, hogy ők az első hazai cipőmárka, amely a teljes gyártási folyamatot birtokolja, a tervezéstől a gyártásig. „Ez a szintű kontroll lehetővé teszi számunkra, hogy kísérletezzünk az anyagokkal, új formákat vezessünk be, és folyamatosan finomítsuk a kényelmet és a megfelelő illeszkedést a valós visszajelzések alapján” – mondta a cég alapítója, Utkarsh Gupta. Gupta hangsúlyozta, hogy a Comet cipők alkalmazkodnak India éghajlatához és útjaihoz. „A legtöbb hazai márka a piacon kapható, előre gyártott talpakat használja, de amikor elkezdtük a Cometet, rájöttünk, hogy ezek nem voltak elég jók minőségben, tartósságban és tapadásban.”

A lábbeligyártás terén változások vannak kibontakozóban, és Gupta úgy véli, hogy „a váltás a magasabb érték irányába most történik”. „Sok magas értékű márkának át kell helyeznie a gyártását Indiába. Három-öt éven belül egy robusztus ökoszisztémának kell kialakulnia, hogy versenyezhessünk a nemzetközi sportcipő piacon” – tette hozzá. Agra környékén Ashok reméli, hogy a nem szervezett szektor nem kerül háttérbe India lábbeligyártásának növekedése közepette. „A kormánynak akkreditációt és tanúsítványokat kellene adnia, hogy a gyáraink ne zárjanak be. Ha mi is bekerülünk a szervezett szektorba, senki sem tudja legyőzni Indiát a cipőgyártásban.” Sharma azonban hangsúlyozza, hogy a változás elkerülhetetlen. „A piac mindenképpen átalakul. Látni fogjuk, hogy a nagyobb szereplők még nagyobbá válnak – nekik van pénzük ahhoz, hogy gyorsan alkalmazkodjanak. De nem hiszem, hogy a kicsik teljesen eltűnnek. Az okosak megtalálják a saját réspiacukat.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cm2nplgm2kpo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük