
Milliók kaphatnak 70 fontot a Mastercard döntése nyomán
Több millió brit vásárló kaphat akár 70 fontot is, miután egy bíróság jóváhagyta a Mastercard ellen indított keresetben született megállapodást, amely a kártyaszolgáltató által a vállalkozásokra kirótt történelmi díjakból ered. Ez a döntés egy hosszú távú jogi ügy következménye, amely közel egy évtizede zajlik, és amelyet egy volt pénzügyi ombudsman, Walter Merricks indított. Merricks azt állította, hogy a vásárlók magasabb árakat fizettek a termékekért, mivel a kártya tranzakciók után helytelenül kirótt díjak emelték meg az árakat egy 15 éves időszak alatt, 1992 és 2008 között.
A jóváírás érdekében nem szükséges, hogy a vásárlók bármikor is birtokoltak Mastercard kártyát. A Mastercard nem kommentálta a bírósági döntést. A kompenzációra jogosult fogyasztók azok lehetnek, akik legalább három hónapot éltek Angliában, Walesben vagy Észak-Írországban 1997 júniusa és 2008 júniusa között, és vásároltak árukat vagy szolgáltatásokat olyan brit vállalkozásoktól, amelyek elfogadták a Mastercard hitelkártyákat. Skócia esetében a jogosultság kezdőpontja 1992 májusa. A teljes megállapodás összege 200 millió font, ebből 100 millió fontot kifejezetten a fogyasztók számára különítettek el, akiknek idén év végéig van lehetőségük igényelni a kompenzációt. Ha a várakozások szerint a kérelmezők 5%-a – ami körülbelül 2,5 millió embert jelent – jelentkezik, akkor mindannyian 45 fontot fognak kapni. Ha ennél kevesebb ember nyújt be igényt, akkor a kifizetések maximum 70 fontra korlátozódnak.
Merricks elmondta, hogy a fogyasztók hamarosan regisztrálhatnak a kifizetésekre egy online űrlap kitöltésével. Az ő keresete 2007-ben indult, miután az Európai Bizottság megállapította, hogy a Mastercard által a vállalkozásokra kirótt „multilaterális váltási díjak” versenyjogot sértettek 1992 óta. A díjak a kiskereskedőktől származtak, akik Mastercard kártyás tranzakciókat fogadtak el, nem pedig maguktól a fogyasztóktól. Merricks azonban azt állította, hogy bár a kiskereskedők viselték a díjakat, a vásárlók mégis hátrányos helyzetbe kerültek, mivel a díjak következményeként magasabb árakat kellett fizetniük az árukért és szolgáltatásokért. A volt ombudsman azt is kijelentette, hogy 46 millió brit vásárlót túlszámláztak.
A bíróság által jóváhagyott megállapodás eredményeként a megmaradt, de igénybe nem vett pénz várhatóan ahhoz a céghez kerül, amely a pert finanszírozta. A Versenytanács Fellebbviteli Bírósága kedden hagyta jóvá a csoportos kereset megállapodását. Merricks a döntés után elmondta, hogy azért indította el ezt az ügyet, mert úgy érezte, hogy „a kiskereskedők által a kártyás tranzakciók feldolgozásáért fizetett Mastercard-díjak jogellenesen magasak voltak”. Hozzátette: „Virtuálisan minden brit fogyasztó hosszú időn keresztül hátrányos helyzetbe került azáltal, hogy magasabb árakat fizettek, mint amennyit kellett volna, mivel a kiskereskedők átadták ezeket a költségeket a vásárlóknak.” A most jóváhagyott megállapodás szerinte egy méltányos és igazságos eredményt képvisel a brit fogyasztók számára.
A gazdasági helyzetre is érdemes figyelni, hiszen az infláció áprilisban 3,5%-ra emelkedett, ami növekedés a márciusi 2,6%-hoz képest. A hazai energiaárak várhatóan csökkenni fognak júliusban, ami megszakítja a szabályozó árplafonjának három egymást követő emelkedését. A gáz- és áramárak csökkenése a szabályozó Ofgem új árplafonjának bevezetésével valósulhat meg. A hitelezőknek kötelező lesz megvizsgálniuk a hitelképességet, és a vásárlók gyorsabban férhetnek hozzá a visszatérítésekhez a tervek szerint. Az adóssággal küzdő emberek körében a stressz és a szorongás magas szinten marad, de a felmérések szerint segítség érhető el számukra.

