
Újra elérhető az M&S weboldala, mostantól böngészhetnek a felhasználók
A Marks & Spencer weboldala újra elérhetővé vált, miután a felhasználók több órán keresztül nem tudtak böngészni rajta. A brit kiskereskedő vásárlói hetek óta nem tudtak online rendeléseket leadni, mivel a cég a közelmúltban történt kibertámadás következményeivel küzdött. Szerdán este a weboldal teljesen leállt, és a látogatók egy üzenetet kaptak, amelyben azt olvashatták, hogy „Sajnáljuk, jelenleg nem tudja böngészni az oldalt. Frissítéseket végzünk, és hamarosan visszatérünk.” Azonban csütörtök reggel hét óra után a cég megerősítette, hogy a weboldal ismét elérhető, miután éjszakai frissítéseket hajtottak végre.
A Marks & Spencer szerdai nyilatkozatában arra figyelmeztetett, hogy a kibertámadás várhatóan körülbelül 300 millió fonttal csökkenti az idei nyereséget. Bár ennek egy része biztosítással fedezhető, a szám a szakértők által vártnál magasabb. A cég hozzátette, hogy online szolgáltatásai egészen júliusig zavarosak maradnak, de fokozatosan visszatérnek a normális működéshez. A kibertámadás következtében a Marks & Spencer azt is közölte, hogy néhány ügyfél személyes adatát ellopták, amely tartalmazhatja a telefonszámokat, lakcímeket és születési dátumokat. A kiskereskedő biztosította vásárlóit, hogy az adatlopás nem érintette a felhasználható banki vagy kártyaadatokat, sem pedig a fiók jelszavakat, de hozzátették, hogy az online rendelési előzmények is veszélybe kerülhettek.
A támadás a húsvéti hétvégén történt, kezdetben a click-and-collect és a kontakt nélküli fizetéseket érintette, majd néhány nappal később a Marks & Spencer felfüggesztette az összes online rendelést. Stuart Machin, a cég vezérigazgatója elmondta, hogy az elmúlt hetekben egy rendkívül kifinomult és célzott kibertámadást kezeltek, amely korlátozott időszakú zűrzavart okozott. A rendőrség egy hírhedt angol nyelvű hacker csoport, a Scattered Spider nyomozására összpontosít, amelyről úgy vélik, hogy a Co-op és a Harrods elleni támadások mögött is ők állnak, de a Marks & Spencer szenvedett a legnagyobb hatástól.
Csütörtök reggel a Marks & Spencer a weboldalával kapcsolatos nyilatkozatában kijelentette: „Weboldalunk nyitva áll a böngészésre. Miközben azon dolgozunk, hogy visszatérjünk a normális működéshez, éjszakai frissítéseket végzünk.” A vásárlók szinte egy hónapja nem tudnak online rendeléseket leadni a kibertámadás miatt, és a helyzet rendkívül zavaros a cég számára. A Marks & Spencer előtt álló helyzet nemcsak az ügyfelek, hanem a vállalat jövője szempontjából is kulcsfontosságú, hiszen az online kereskedelem jelentős részesedést képvisel a kiskereskedelemben, és az ilyen zűrzavarok hosszú távon komoly hatással lehetnek az üzletmenetre.
A legfrissebb hírek szerint a Marks & Spencer a jövőben is szembesülni fog a kibertámadások és az online vásárlás kihívásaival, különösen a mesterséges intelligencia által vezérelt versenytársak megjelenése miatt. Ian Stuart, a HSBC képviselője elmondta, hogy a bankok „óriási” összegeket költenek informatikai rendszereik megerősítésére. Mindezek mellett a brit egészségügyi rendszer mentális egészségi várólistái rekord magasra emelkedtek, ami újabb kérdéseket vet fel a chatbotok és hasonló technológiák lehetséges szerepéről a problémák kezelésében. Az M&S helyzete még mindig folyamatos figyelmet igényel, hiszen a vásárlók bizalmának helyreállítása kulcsfontosságú a cég jövője szempontjából.

