
Késések és üres polcok a Co-opban a kibertámadás után
Az Egyesült Királyságban működő Co-op üzletekben a közelmúltban jelentős problémák merültek fel, miután a vállalatot súlyos kibertámadás érte. A támadás következtében a friss áruk szállítása akadozott, ami miatt sok bolt polcai üresen maradtak. Noha az üzletek nyitva álltak és továbbra is folytatták a kereskedelmet, néhány helyszínen a vásárlók csak készpénzes tranzakciókat tudtak lebonyolítani hétfőn és kedden. A Co-op képviselője azonban arról tájékoztatott, hogy ezt a problémát már sikerült megoldaniuk.
A cég pénteken a BBC-nek elismerte, hogy a kibertámadás következtében a vásárlók „jelentős” mennyiségű adata került ellopásra. A Co-op szóvivője elmondta, hogy a szállításokat a hackerek által indított tartós, rosszindulatú próbálkozások befolyásolták, amelyek célja a rendszereikhez való hozzáférés megszerzése volt. „Folyamatosan azon dolgozunk, hogy csökkentsük a zűrzavart és újraindítsuk a szállításokat” – mondta a szóvivő. Hozzátette, hogy néhány boltban nem állnak rendelkezésre a megszokott termékek, és elnézést kértek a vásárlóktól és tagoktól, ha ez a helyzet az ő helyi boltjukban is tapasztalható.
A kibertámadást elkövető bűnözők azt állítják, hogy 20 millió ember, akik csatlakoztak a Co-op tagsági programjához, személyes adatait birtokolják. A vállalat azonban nem erősítette meg ezt a számot. Az áprilisi adatok szerint a Co-op aktív tagsági bázisa 22%-kal nőtt, elérve a 6,2 millió tagot 2024-re. A cég a weboldalán tájékoztatta vásárlóit, hogy úgy hiszik, csak a tagok személyes adatai, mint például nevek, elérhetőségek és születési dátumok kerültek eltulajdonításra, de banki adatok, tranzakciós információk vagy jelszavak nem.
A kibertámadás következményei miatt Shirine Khoury-Haq, a Co-operatív Csoport vezérigazgatója hétfőn üzenetet küldött a vásárlóknak, melyben elnézést kér a történtekért. „Ez nyilvánvalóan rendkívül aggasztó a kollégáink és a tagjaink számára, és nagyon sajnálom, hogy ez megtörtént” – fogalmazott. Hozzátette, hogy felismerik az adatvédelem fontosságát, és komolyan veszik kötelezettségeiket ügyfeleik és a szabályozó hatóságok felé, különösen mint tagok által birtokolt szervezet.
A Co-op-ot ért támadás nem az első eset az Egyesült Királyságban, hiszen néhány nappal korábban a Marks and Spencer is bejelentette, hogy zsarolóprogram célpontjává vált. Az incidens miatt a cég felfüggesztette online rendeléseit, és több szolgáltatását is leállította, hogy reagálni tudjon a helyzetre. E közben a Harrods is jelezte, hogy hackerek által indított támadások célkeresztjébe került. A Brit Nemzeti Kibervédelmi Központ (NCSC) figyelmeztette a kiskereskedőket, hogy a bűnözők informatikai segítségnyújtó irodáknak álcázva próbálják meg betörni a szervezetekbe.
A kibertámadás következményei rámutatnak arra, hogy a kiskereskedelem világa egyre inkább ki van téve a digitális fenyegetéseknek, és a cégeknek folyamatosan fejleszteniük kell rendszereik védelmét, hogy biztosítsák vásárlóik adatainak biztonságát. A Co-op ügye újabb figyelmeztetés arra, hogy a technológia fejlődésével a kockázatok is növekednek, és a kiskereskedőknek fel kell készülniük az ilyen helyzetek kezelésére. A vásárlóknak pedig érdemes tudatosan figyelniük adataik védelmét, és mindig körültekintően kezelniük az információikat.
