Hírek,  Mindennapok

Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?

Február hónapban Észak-Queensland, Ausztrália égből zúduló hat hónapnyi esőzése sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat jelentett, hiszen senki sem tudta, hogy milyen mértékű áradásra és károkra ébrednek másnap. Különösen nehéz helyzetben volt Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktató, de emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy ő a Wally’s Weather népszerű Facebook-oldal mögött áll, amely már 107 ezer követőt és 24 millió havi megtekintést tudhat magáénak, a queenslandi trópusi időjárásra összpontosítva. A rekordmennyiségű áradás idején, amikor 400 embert kényszerítettek az otthonuk elhagyására, Brown folyamatosan posztolt, még az éjszaka közepén is megosztotta az információkat, egyfajta kötelességtudatból és felelősségérzetből a közönsége iránt. Amikor észlelte, hogy az időjárási radarján öt órás szünet nélküli eső közeleg, korán elhagyta a munkahelyét, és nemcsak a Facebook-követőit, hanem főnökét, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is figyelmeztette az óvatosságra. „Amikor nagy időjárási esemény történik, megpróbálsz minél több értesítést adni az embereknek” – mondta Brown.

Brown Townsville-ben él, egy olyan területen, amely januártól márciusig tartó, esőzésekkel teli, forró és párás időszakairól híres. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áramkimaradás is van, valószínűleg van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek hírhedtek arról, hogy éjszaka történnek, amikor nem látod, mi zajlik, így valóban úgy érzed, hogy te vagy a szemeik és füleik” – tette hozzá. Brown aktív, elkötelezett Facebook-közönsége jól mutatja, hogy egyre több ember fordul az ilyen közösségi médiás forrásokhoz az időjárási hírekért és frissítésekért. Az Egyesült Államokban a Pew Research Center adatai szerint a felnőttek 20%-a így szerzi be az információkat. Az emberek ugyanolyan figyelmet fordítanak a Facebook-influenszerekre, mint a hagyományos újságírókra, sőt, sok esetben még nagyobb figyelmet is kapnak, mint a mainstream médiát képviselő kollégáik a YouTube-on, Instagramon és TikTokon.

Daniel Angus professzor, a Queenslandi Műszaki Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben a trópusi Alfred ciklon által okozott heves esőzések és áradások közepette találta magát, inkább a hivatalos Ausztrál Meteorológiai Szolgálat tanácsait követte, mivel úgy véli, hogy ők még mindig a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket nyújtják. Angus professzor elismeri, hogy az olyan időjárás-influenszerek, mint Brown, népszerűsége nemcsak a mainstream médiával és kormányzati forrásokkal szembeni növekvő közbizalomhiányból fakad, hanem abból is, hogy pótolják a hírekben tapasztalható hiányosságokat és közvetlenebb, érthetőbb kapcsolatot teremtenek a közönséggel. „Az időjárás-influenszerek különösen vidéki és regionális területeken nyernek népszerűséget, mert rendkívül helyi, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Angus professzor. „Közvetlen kapcsolatban állnak a közönséggel, személyre szabott elemzést kínálnak, és reagálnak a közösségi aggodalmakra, ahogyan a hagyományos hírcsatornák általában nem teszik.”

Azonban Angus professzor felhívja a figyelmet arra is, hogy az időjárás-influenszerek hajlamosak a pánikkeltésre. A Townsville-ben működő Higgins Storm Chasing, amelyet szintén kritizáltak a túlzó előrejelzéseik miatt, 2018-ban történelmi csapadéknövekedésre figyelmeztetett, ami végül nem következett be. „Az időjárás-influenszerek gyakran hajlamosak a hiperbolikus és eltúlzott állításokra, mivel nem tartoznak ugyanazokhoz a normákhoz vagy következményekhez, mint a mainstream és hivatalos kormányzati források” – magyarázza Angus professzor. „Az embereknek meg kell érteniük, hogy egy figyelemgazdaság részét képezik. Minél több szemet vonzanak, annál nagyobb elköteleződést látnak a mutatóikban.”

Andrew Brown, a Wally’s Weather alapítója, bár önállóan tanulta az időjárás-előrejelzést, informatikai végzettséggel rendelkezik, és számos más technológiai képesítéssel is bír. Az előrejelző berendezésekbe történő befektetése annyira jelentős volt, hogy három éve bevezette a fizetős előfizetéseket, de ezek főként csak a költségeit fedezik. Az AI fejlődése lehetőséget ad számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat, és hatékonyabban kommunikáljon a követőivel. Brown elmondta, hogy szeretné, ha több időt tudna szánni a Wally’s Weather-re, és több időt tölthetne unokáival, de tudja, hogy ez még várat magára. Jelenleg azonban nem kívánja, hogy ő legyen az oldal arca, mivel élvezi, hogy a háttérből segítheti a közönséget, anélkül hogy felismernék őt.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cql6vgwyv4xo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük