
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésekben?
Februárban Észak-Queensland, Ausztráliában hat hónapnyi eső zúdult a térségre, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat eredményezett. Az emberek bizonytalanok voltak, hogy reggel milyen mértékű áradásra és károkra ébrednek. Különösen igaz ez Andrew Brownra, aki kiberbiztonsági oktatóként dolgozik, de szabadidejében hobbiként amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Sokan nem tudják, hogy Mr. Brown a Wally’s Weather nevű Facebook oldal mögött áll, amely már 107 000 követővel és havi 24 millió megtekintéssel büszkélkedhet, és az időjárásra összpontosít Queensland trópusi államában. A rekordmagas áradások idején, amikor 400 ember kényszerült elhagyni az otthonát, Mr. Brown folyamatosan frissítette a posztjait, még éjszaka is felkelt, hogy tájékoztassa követőit. Mikor észrevette, hogy öt órányi eső várható, korábban távozott a munkahelyéről, és nemcsak a Facebook-követőit, hanem a főnökét, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is figyelmeztette, hogy ők is készüljönek. „Amikor nagy időjárási esemény van, próbálod minél előbb értesíteni az embereket” – mondja Brown. Townsville-ben él, amely egy olyan terület központja, ahol januártól márciusig esős, forró és párás időszakok jellemzőek.
Az emberek kíváncsiak arra, hogy mi történik, hiszen még ha áram nélkül maradnak is, valószínűleg van internetkapcsolatuk. „Ezek a rendszerek hírhedtek arról, hogy éjszaka csapnak le, amikor nem látszik, mi történik, így az ember úgy érzi, hogy a szemük és fülükké válik” – fogalmazott Mr. Brown. Az ő aktív Facebook-közönsége jól mutatja, hogy egyre többen fordulnak a közösségi médiához hírek és időjárási frissítések miatt; az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat a Pew Research Center szerint. Az emberek ugyanolyan figyelmet fordítanak a Facebook-influenszerekre, mint a hagyományos újságírókra, sőt, a YouTube-on, Instagramon és TikTokon a mainstream médiánál is több figyelmet szentelnek nekik a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem kutatása szerint.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Műszaki Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának vezetője, amikor Brisbane-ben a februári Alfred trópusi ciklon által okozott heves esőzés közepette találta magát, inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tájékoztatásait követte, mivel úgy véli, hogy ezek nyújtják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket. Angus professzor elismeri, hogy az olyan időjárási influenszerek népszerűsége, mint Mr. Brown Wally’s Weather oldala, részben a mainstream média és a kormányzati források iránti közönséges bizalmatlanságra vezethető vissza, de emellett a helyi, valós idejű tájékoztatás iránti igényre is. „Az időjárási influenszerek népszerűsége különösen vidéki és regionális területeken nőtt, mert olyan részletes, helyi frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – tette hozzá.
Ugyanakkor Angus professzor figyelmeztet arra is, hogy az időjárási influenszerek hajlamosak a pánikkeltésre, amivel a Townsville-i Higgins Storm Chasing csoport is megvádolták már. 2018-ban a csoport azt jósolta, hogy történelmi szintű csapadék és áradás várható, ami végül nem következett be. „Az időjárási influenszerek gyakran hajlamosak a túlzó állításokra, mivel nem tartják be ugyanolyan szigorú normákat, mint a hagyományos médiában dolgozók” – magyarázza Angus professzor. „A hivatalos szervek nagyon óvatosan kezelik a figyelmeztetéseket és evakuálási utasításokat, mivel csak néhány téves riasztás is elegendő ahhoz, hogy az emberek elveszítsék a bizalmukat.” Ezt a nézetet osztja Alan Sealls is, egykori tévés időjós, aki ma már meteorológiát tanít az Alabama Egyetemen, és jogi ügyekhez nyújt meteorológiai elemzéseket.
Andrew Brown, a Wally’s Weather alapítója, bár önállóan tanulta az időjárás-előrejelzést, már rendelkezik informatikai mesterdiplomával és számos egyéb technológiai képesítéssel. A meteorológiai eszközökre tett nagyobb befektetése miatt három éve bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként a költségeit fedezik. Az AI fejlődése, mondja, lehetővé teszi számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat és kommunikáljon a követőivel, és ezáltal tervezi, hogy kiterjeszti tevékenységét Ausztráliára. Az időjárás-influenszerek világában azonban pénz is kereshető. Colorado állambeli Andrew Markowitz, aki meteorológiai diplomával rendelkezik, teljes munkaidőben egy energiacégnél dolgozik, de emellett 135 000 követővel rendelkezik TikTokon. „Ez nem elég ahhoz, hogy otthagyni a munkahelyemet, de szórakozásnak tartom” – mondja Markowitz. Brown pedig azt reméli, hogy egy nap visszavonulhat az oktatástól, és több időt tölthet a Wally’s Weather oldallal, de elismeri, hogy ez még odébb van. „Nem akarom, hogy én legyek az oldal arca, mert szeretem, ha nem ismernek fel az utcán” – zárta szavait Brown.

