
Kire bízzuk az időjárás-előrejelzést?
Februárban Észak-Queensland, Ausztrália felett hat hónapnyi eső zúdult, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat jelentett. A legnagyobb feszültséggel talán Andrew Brown élt, aki nappal kiberbiztonsági oktató, de emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy Brown az agya a Wally’s Weather nevű Facebook-oldalnak, amelynek 107 ezer követője és havi 24 millió megtekintése van, és amely Queensland trópusi államának időjárásával foglalkozik. A rekordmennyiségű áradások idején, amikor 400 embernek kellett elhagynia otthonát, Brown éjjel-nappal posztolt, még az éjszaka közepén is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg a közönségével, mindezt a felelősségérzet vezérelte. Amikor észlelte, hogy ötfős esőzések várhatóak a radarján, korábban elhagyta a munkahelyét, és nemcsak Facebook-követőinek, hanem főnökeinek, kollégáinak, feleségének és felnőtt gyermekeinek is tanácsolta, hogy tegyenek hasonlóképpen.
„Amikor nagy időjárási esemény történik, igyekszik minél több értesítést adni az embereknek” – mondta Brown, aki Townsville-ben él, egy olyan területen, amely januártól márciusig tartó esős, forró és párás időjárásáról ismert. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áram nélkül is maradnak, valószínűleg internetkapcsolatuk még van. Ezek a rendszerek híresen éjszaka ütnek be, amikor nem látszik, mi zajlik, ezért úgy érzik, hogy az ő szemeik és füleiket képviselem” – tette hozzá.
Andrew Brown aktív és elkötelezett Facebook-közönsége a közvélemény egyre inkább a közösségi médiára való támaszkodását mutatja az időjárási hírek és frissítések terén. A Pew Research Center adatai szerint az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a ezen a módon szerzi be az információkat. Az emberek annyira figyelnek a Facebook-influenszerekre, mint a hagyományos újságírókra és a mainstream médiára, sőt, a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem tanulmánya szerint még nagyobb figyelmet fordítanak nekik, mint a YouTube, Instagram és TikTok hagyományos képviselőire.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Műszaki Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben találta magát a februári Alfred trópusi ciklon által okozott heves esőzés és áradás közepette, inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsait követte, mert úgy véli, hogy ők még mindig a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket adják. Angus professzor a közvéleményben terjedő mistrust irányzatát is felismeri, amely a hagyományos média és kormányzati források iránti bizalmatlanságból ered. „Az időjárás-influenszerek népszerűsége különösen vidéki és regionális területeken nőtt, mert valós idejű, rendkívül lokalizált frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Angus professzor. „Közvetlen kapcsolatban állnak a közönséggel, személyre szabott elemzéseket kínálnak, és reagálnak a közösségi aggályokra, olyan módon, ahogyan a hagyományos hírszolgáltatók nem.”
Bár Andrew Brown önképző meteorológus, informatikai mesterdiplomával és számos technológiai végzettséggel rendelkezik, a weather influencerek világában megjelennek olyanok is, akik szakmai háttér nélkül próbálnak előrejelzéseket adni. Az ilyen előrejelzések gyakran túlzóak vagy riogatóak lehetnek, amint azt a Townsville-beli Higgins Storm Chasing nevű közösségi média időjárás-előrejelző is tapasztalta. 2018-ban kritikát kaptak, amikor történelmi szintű csapadékot és áradásokat jósoltak, ami végül nem következett be.
Andrew Brown számára a meteorológiai eszközökre való befektetés olyan komoly volt, hogy három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként a költségeit fedezik. Az AI fejlődése szerint még több időt ad neki az adatok pontos elemzésére és a követőivel való kommunikációra. Brown szeretne a Wally’s Weather-re koncentrálni, és több időt tölteni unokáival, bár tudja, hogy ez még várat magára. Az influencerek világában pénz is kereshető, hiszen a Colorado állambeli Andrew Markowitz, aki meteorológiai diplomával rendelkezik, már 135 ezer követőt tudhat magáénak TikTokon. Az élő közvetítésekből, szponzorációkból és márkakampányokból származó bevételek révén Markowitz havonta több ezer dollárt keres, bár ezt csak „szórakozásra” használja.
A digitális világban tehát az időjárás-influenszerek szerepe folyamatosan bővül, miközben a közönség elvárásai is változnak. A közvetlen, személyes kapcsolatok kiépítése, a pontos, lokalizált információk nyújtása és a közönség igényeire való reagálás mellett azonban a szakmai megbízhatóság és az etikai normák megőrzése is kiemelkedően fontos a meteorológia jövőjében.

