
Minden női űrhajós sikeresen tért haza a Földre
Katy Perry popdíva és öt másik nő sikeresen tért vissza a Földre, miután Jeff Bezos Blue Origin rakétájával eljutottak a világűrbe. Az énekesnő társaságában volt Bezos menyasszonya, Lauren Sánchez, valamint Gayle King, a CBS műsorvezetője is, aki elmondta, hogy az utazás egyik fénypontja az volt, amikor Perry előadta Louis Armstrong „What a Wonderful World” című dalát. A visszatérés után Perry megosztotta érzéseit, és úgy fogalmazott, hogy „szuper kötődött az élethez” és „annyira kötődött a szerelemhez”. Az utazás körülbelül 11 percig tartott, és a hat nő több mint 100 kilométer magasságba emelkedett a Föld fölé, átlépve a nemzetközileg elismert űrhatárt, és néhány pillanatra súlytalanságot is megtapasztalhattak.
A fedélzeten volt Aisha Bowe, egy volt NASA rakétatudós, Amanda Nguyen polgári jogi aktivista, valamint Kerianne Flynn filmproducer is. A New Shepard rakéta a texasi nyugati indítóhelyéről emelkedett a levegőbe, helyi idő szerint 08:30-kor (14:30 BST). A kapszula ejtőernyővel segített lágy landolással tért vissza a Földre, miközben a rakéta hajtóműve szintén Texasban landolt. A kapszulában tapsvihar hallatszott, ahogy a mentőcsapat megérkezett, hogy összegyűjtse őket. Jeff Bezos nyitotta ki a kapszula ajtaját, hogy üdvözölje Lauren Sánchez-t, aki elsőként lépett ki. Könnyek között mondta: „Annyira büszke vagyok erre a csoportra. Szavakat se tudok találni.” Hosszú pillanat után hozzátette: „A kémlelőablakon kinézve láttuk a holdat.” „A Föld olyan csendesnek tűnt,” mondta, megjegyezve, hogy ez nem az, amire számított. „Csendes volt, de igazán élő.”
Katy Perry következett, aki megcsókolta a földet, és az ég felé emelte a napraforgóját, hiszen a lánya is Daisy névre hallgat. Gayle King szintén térdre ereszkedett, és megcsókolta a földet. „Csak szeretnék egy pillanatra a földdel lenni, csak értékelni a földet egy másodpercre,” mondta. Az utolsó, aki kiszállt, Kerianne Flynn volt, aki az ég felé mutatott és kiáltott: „Elmentem az űrbe.” A földön népszerű hírességek figyelték az indítást. Khloé Kardashian a nézőtérről beszélve elmondta: „Nem tudtam, mennyire érzelmes lesz, nehéz megmagyarázni. Tele vagyok adrenalinnal, és csak itt állok.” Hozzátette: „Bármit is álmodsz, elérhető, különösen a mai világban. Álmodj nagyot, kívánj a csillagokért – és egy nap talán közöttük lehetsz.”
Oprah Winfrey beszélt barátjáról, Gayle Kingről, és elárulta, hogy ő egy ideges utazó. „Amikor repülünk, ő valakinek az ölében ül a legkisebb turbulenciánál is. Valódi, valós világbeli szorongása van a repüléssel kapcsolatban. És ez… ez az ő félelmeinek legyőzése,” mondta. A űrhajó teljesen autonóm volt, nem igényelt pilótákat, és a legénység nem kezelt manuálisan a járművet. Az utolsó teljes női űrutazás több mint 60 évvel ezelőtt történt, amikor Valentina Tereshkova, a szovjet űrhajósnő, az első nőként utazott egyedül a világűrbe a Vostok 6 fedélzetén. Azóta nem volt másik teljes női űrutazás, de a nők számos jelentős hozzájárulást tettek az űrkutatás terén.
A űrturizmus ipara még gyerekcipőben jár, így minden sikeres indítás jelentőséggel bír, és bizonyítja, hogy ezek a rövid kereskedelmi repülések biztonságosan végrehajthatók. Azonban néhány kritikus hangsúlyozza, hogy ez turizmus, nem űrkutatás, és a professzionális űrhajósok tudományos kutatások céljából végzik küldetéseiket az emberiség javára. Dr. Kai-Uwe Schrogl, az Európai Űrügynökség politikai ügyekért felelős különleges tanácsadója a BBC News-nak elmondta: „A hírességek nem az emberiség követei – saját okból mennek az űrbe.” Továbbá, a szociális médián megjelenő reakciók is széles spektrumot öleltek fel, a lelkesedéstől a rosszallásig. Dr. Tanya Harrison, az Outer Space Institute szakértői hálózatának tagja megjegyezte, hogy sok kommentár azt hangsúlyozta, hogy „ez olyan, mint a Való Világ háziasszonyai az űrben” vagy „az oligarchák az űrben, csekkold a szobát, a időzítés borzalmas”.
A Blue Origin egy magánűrvállalat, amelyet 2000-ben alapított Bezos, a milliárdos vállalkozó, aki az Amazont is elindította. A jegyárakat még nem hozták nyilvánosságra, de a $150,000-es (kb. 114,575.85 font) letét szükséges a hely foglalásához, ami aláhúzza a korai repülések exkluzivitását. A cég a szuborbitális turizmus mellett hosszú távú űrinfrastruktúrák fejlesztésén is dolgozik, beleértve az újrahasználható rakétákat és a holdi landoló rendszereket. A New Shepard rakéta teljesen újrahasználható, és a hajtómű visszatér a kilövőpadra függőleges leszállással minden repülés után, csökkentve a teljes költségeket. A NASA előírásai szerint az űrhajósoknak átfogó képzést kell teljesíteniük a konkrét szerepkörükhöz. A Blue Origin szerint a New Shepard utasait két nap alatt képzik, a fizikai felkészültségre, sürgősségi protokollokra és a biztonsági intézkedésekre összpontosítva, valamint a súlytalanság kezelésére vonatkozóan.
A űrturizmus növekedése kritikákat váltott ki, hogy túl exkluzív és környezetromboló. A támogatók érvelnek amellett, hogy a magáncégek gyorsítják az innovációt és hozzáférhetőbbé teszik az űrt. Professzor Brian Cox a BBC-nek 2024-ben azt mondta: „Civilizációnknak szüksége van arra, hogy túllépjen a bolygónkon sok okból,” és úgy véli, hogy a NASA és a kereskedelmi cégek közötti együttműködés pozitív lépés. Azonban a rakéta motorjának kipufogógázai és részecskéi hatással lehetnek a Föld éghajlatára és az ózonrétegre. A Blue Origin weboldalán, az „A bolygónk védelme” címmel közli, hogy „a New Shepard motorjának égése során a vízgőzön kívül nincs más kibocsátás, szén-dioxid-emisszió nélkül.” Eloise Marais, az University College London légkörkémiai és levegőminőségi professzora azonban hangsúlyozza, hogy a vízgőz is üvegházhatású gáz, és ez a kémiai anyag nem lenne szabad a légkör felső rétegeiben. Az ilyen típusú ű

