
Olcsó szállítási változások: az amerikai vásárlók pánikba estek és 400 dollárt költöttek online
Deborah Grushkin, egy lelkes online vásárló New Jersey-ből, idén korábban megrázkódtatva tapasztalta, hogy Donald Trump amerikai elnök aláírta azt a rendeletet, amely megtiltja, hogy a 800 dollár (körülbelül 601 font) alatti csomagok vámmentesen lépjenek be az Egyesült Államok területére. Ez a lépés, amelyet a hagyományos kiskereskedők támogatnak, régóta napirenden volt Washingtonban, miután az utóbbi években egyre több csomag érkezett az Egyesült Államokba a vámmentességi határ alatt. Az Egyesült Királyság és más országok, köztük Kanada is hasonló intézkedéseket fontolgatnak, részben a Shein és a Temu gyors felemelkedése miatt. Az Egyesült Államokban azonban Trump döntése, hogy megszünteti a vámmentességet, miközben új kereskedelmi vámok bevezetéséről is döntött, egyértelmű következményekkel jár. Az új, legalább 145%-os importvámok bevezetése egy olyan kombinált csapást jelentett, amely sok vállalkozást és vásárlót sokkolt.
Az Egyesült Államokban működő e-kereskedelmi vállalatok, amelyek a vámmentességi rendszer köré épültek, figyelmeztetnek arra, hogy a változások kisebb cégek csődjét okozhatják. Vásárlók, mint Deborah, pedig áremelkedésre és hiányokra számítanak. A 36 éves nő május 2-án közel 400 dollár értékű terméket rendelt a Shein oldaláról, beleértve matricákat, pólókat, pulóvereket, anyák napi ajándékokat és 20 tubus folyékony szemhéjtust. „Úgy éreztem, talán ez volt az utolsó nagy vásárlásom” – mondta. Az úgynevezett „de minimis” szabályok, amelyek lehetővé teszik az alacsony értékű csomagok vám és vámellenőrzés alóli mentességét, az utolsó évtizedben jelentősen megnövekedtek. Az ilyen küldemények a fogyasztói importok több mint 7%-át képviselik 2023-ra, míg egy évtizeddel korábban ez az arány kevesebb mint 0,01% volt. Tavaly közel 1,4 milliárd csomag lépett be az Egyesült Államokba a mentesség révén, ami napi 3,7 millió csomagot jelent.
A mentesség támogatóit, akik között hajózási vállalatok is szerepelnek, az a meggyőződés vezérli, hogy a rendszer egyszerűbbé tette a kereskedelmet, alacsonyabb árakat és több lehetőséget biztosítva a vásárlók számára. Azok, akik a változás mellett érvelnek, köztük politikai képviselők mindkét pártból, azt állítják, hogy a vállalkozások visszaélnek azokkal a szabályokkal, amelyeket a családtagok és barátok közötti ajándékozás megkönnyítésére hoztak létre. Ugyanakkor a növekedés megkönnyítette az illegális, hamisítványok vagy a biztonsági szabványokat és egyéb szabályokat sértő termékek bejutását az országba. Trump nemrég „szélhámosságnak” nevezte a de minimis szabályokat, figyelmen kívül hagyva a magasabb költségekkel kapcsolatos aggodalmakat. „Talán a gyerekeknek két baba helyett 30 babájuk lesz” – mondta.
Az új vámok bevezetésével a vásárlók, mint Krystal DuFrene, egy Mississippi állambeli 57 éves nyugdíjas, aki rokkantsági juttatásokból él, aggódva figyelik a Temu árakat. Krystal hetek óta nézi az árakat, és nemrég lemondott egy függönyrendelést, miután látta, hogy az ára több mint háromszorosára emelkedett. Bár végül rátalált ugyanarra a termékre a platform amerikai raktárhálózatában az eredeti áron, a férje horgászhálóinak ára viszont több mint duplájára nőtt. „Nem tudom, ki fizeti a vámot, ha nem a vásárló” – mondta. „Mindenhol olcsó dolgokat árulnak Kínából, szóval valójában jobban szeretem, ha közvetlenül tudok rendelni.”
Amikor a de minimis szabályok a múlt héten megváltoztak, a Temu bejelentette, hogy nem fog közvetlenül Kínából értékesíteni termékeket az Egyesült Államokban, és hogy minden értékesítést „helyi eladók” kezelnek, a rendeléseket pedig az Egyesült Államokon belül teljesítik. A legfrissebb vámok nélkül is, a közgazdászok, mint Pablo Fajgelbaum és Amit Khandelwal, azt becsülték, hogy a de minimis megszüntetése legalább 10,9 milliárd dollárral növeli az új költségeket, amelyek aránytalanul a alacsony jövedelmű és kisebbségi háztartásokat terhelik.
Az új szabályok bevezetése sok kis amerikai márka számára, amelyek külföldön gyártanak, életveszélyes helyzetet idézhet elő. Az Indochino, a férfi öltönyökről ismert cég, már korábban figyelmeztetett a kormánynak, hogy a de minimis megszüntetése „jelentős fenyegetést jelent a fennmaradásukra”. A CUTS nevű athleisure ruházati cég vezérigazgatója, Steven Borelli, aki Mexikóból szállít termékeket az Egyesült Államokba, szintén áremelkedésekkel és munkahelyek megszüntetésével számol. A helyzet sürgős megoldást igényel, hiszen a vállalkozásoknak nem áll rendelkezésükre elegendő idő a változásokhoz való alkalmazkodásra. A nagy amerikai kiskereskedők, mint az Amazon és a Walmart, a helyzetből profitálhatnak, míg a kisebb cégek a túlélésért küzdenek.

