Gazdaság,  Hírek

Vasúti vezetői minimum korhatár 18 évre csökkentve

Az Egyesült Királyságban a vasúti szolgáltatások javítása és a sofőrhiány kezelésének érdekében a kormány úgy döntött, hogy csökkenti a vonatvezetők minimális életkorát. Az eddigi húszéves korhatárt tizennyolcra módosították, lehetővé téve ezzel, hogy fiatalabbak is belépjenek a vasúti iparba. A lépés célja, hogy orvosolja a sofőrhiányt, amely már most is gyakran zavarokat okoz a vasúti közlekedésben, és a jövőben várhatóan még súlyosabbá válik, mivel egyre több sofőr vonul nyugdíjba, és a cégek nehezen találnak új munkavállalókat.

Heidi Alexander közlekedési miniszter a változást „bátran tett lépésnek” nevezte, amely nemcsak a vonatközlekedés javítását célozza, hanem ezer számra nyújt munkalehetőséget fiatalok számára is. Az Aslef szakszervezet üdvözölte a döntést, mondván, hogy ez új lehetőségeket teremt a középiskolát vagy főiskolát végző fiatalok számára. Az egyik fiatal vonatvezető, a 22 éves Charlie Eric Potts elmondta, hogy már 18 éves korában szeretett volna jelentkezni, de várnia kellett. Nottinghamshire-ből származó Charlie édesapja is vonatvezető, és mindig is érdekelte a szakma, így örömmel tapasztalta, hogy a kormány megváltoztatta a korhatárt. „Csak 22 vagyok. Ha 18 évesen jelentkezhettem volna, azonnal belevágtam volna, mert tudtam, mit akarok csinálni” – tette hozzá.

A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Tanács kutatásai azt mutatták, hogy a tizennyolcévesek képesek biztonságosan ellátni a vonatvezetői feladatokat. Az Egyesült Királyság vasúti társaságai gyakran támaszkodnak a „pihenőnapos munkavégzésre”, amikor a sofőrök önként vállalnak további műszakokat a menetrend szerinti szolgáltatások lebonyolításához. A közlekedési minisztérium adatai szerint a szolgáltatások előtti éjszakákon a lemondások 87%-a sofőrhiányra vezethető vissza. Jelenleg a brit vonatvezetők átlagos életkora 48 év, és a becslések szerint 2029-re a sofőrök 30%-a nyugdíjba vonul.

A nők aránya a vonatvezetők között mindössze 9%, míg az etnikai kisebbségekhez tartozók aránya 12% alatt van. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, szintén kiemelte a változás jelentőségét, mondván, hogy ez „csodálatos lehetőséget kínál a fiatalok számára”. Hozzátette, hogy a döntés szélesíti a jelöltek körét, és számos lehetőséget nyújt a vasúti iparban.

A vonatvezetők szakszervezete, az Aslef, a fizetések és a munkakörülmények miatt 2022 júliusa óta sztrájkokat szervezett, amelyek széleskörű vasúti zűrzavart okoztak. A szakszervezet és a kormány végül megállapodásra jutott 2024 szeptemberében. Az átlagos éves bér 2023-ban 60,055 font volt, ami a BBC számításai szerint 2024/2025-re körülbelül 69,000 fontra emelkedhet.

A közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint a vonatvezetők átlagosan 30,000 fonttól indulhatnak, miután teljes mértékben képesek ellátni a feladatokat, és a tapasztalatukkal fokozatosan emelkedik a jövedelmük. A vonatvezetővé válás képzése általában egy-két évig tart. A minisztérium úgy véli, hogy a tizennyolcévesek számára új munkahelyek és gyakornoki lehetőségek nyílhatnak meg már decembertől.

A kormány által tavaly lefolytatott konzultáció, amely a minimális korhatár csökkentésére irányult, „többségi támogatást” kapott az iparágban. Alexander hangsúlyozta, hogy a munkához való hozzáférés javítása és a fiatalok bevonása kulcsszerepet játszik a gazdaság fellendítésében. Mick Whelan, az Aslef főtitkára hozzátette, hogy a szektor jelenleg lemarad a fiatalokról, akik vonatvezetők szeretnének lenni, mivel nem várják meg a 20. életévüket, hogy pályát válasszanak. A minimális életkor már korábban csökkent Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban is, így az Egyesült Királyság lépése a nemzetközi trendekhez igazodik.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cx2w2prj470o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük