
A Tesco elnézést kér a weboldalt és applikációt érintő szoftverhiba miatt
A Tesco, az Egyesült Királyság legnagyobb élelmiszerlánca, nyilvánosan elnézést kért, miután informatikai problémák miatt sok vásárló nem tudta módosítani online megrendeléseit, és nem tudta elérni digitális Clubcard-ját. A pénteki nap folyamán a közösségi médiában többen is panaszt tettek a vállalat weboldalával és mobilalkalmazásával kapcsolatos problémák miatt, amelyek körülbelül délután két órakor kezdődtek. A Tesco szóvivője a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy sikerült orvosolniuk egy szoftveres hibát, amely ideiglenesen érintette a vásárlókat a weboldalukon és az alkalmazásukon. „Sajnáljuk a kellemetlenséget” – tette hozzá a szóvivő.
A vásárlók a közösségi médiában többféle problémát soroltak fel, amelyek a Tesco szolgáltatásait érintették. Az egyik leggyakoribb panasz az volt, hogy nem tudták feldolgozni az online megrendelések módosítását. A Tesco hivatalos X (korábban Twitter) fiókján válaszoltak egy felhasználónak, aki szintén jelezte a problémákat, mondván, hogy „jelenleg megszakított rendszerproblémáik vannak, amelyek megoldásán az IT csapat keményen dolgozik”.
A Downdetector nevű leállásfigyelő oldal adatai azt mutatták, hogy a Tesco weboldala és alkalmazása körülbelül délután két órakor kezdett el komolyabb problémákkal küzdeni, a bejelentett problémák száma pedig körülbelül két órával később csökkent. A Tesco Clubcard hűségprogramja, amely lehetőséget biztosít vásárlók számára arra, hogy kedvezményeket kapjanak a boltban és online is, 2024 elején több mint 20 millió taggal büszkélkedhetett.
Az egyik közösségi média felhasználó a X-en arról számolt be, hogy körülbelül négy órán keresztül tapasztalta a Tesco alkalmazásával és weboldalával kapcsolatos problémákat. A Tesco válaszában közölte, hogy a szolgáltatások „technikai problémákkal” küzdenek, és arra kérték a felhasználót, hogy „próbálkozzon később”. Mások jelezték, hogy nem tudták előhívni a Clubcard-jukat a Tesco alkalmazásban, hogy pontokat gyűjthessenek vagy kuponokat használhassanak bevásárlás közben.
A Tesco nem az egyetlen nagy kiskereskedő, amely az utóbbi hetekben zűrzavaros helyzetbe került. A Marks and Spencer és a Co-op szintén jelentős zűrzavarral küzdött, de az ő esetükben kibertámadások álltak a háttérben. A Tesco esetében azonban nincs arra utaló jel, hogy a problémákat hackerek okozták volna. A vállalat áprilisban már küzdött a szolgáltatásainak helyreállításával egy kibertámadás után.
Graham Rutherford, egy bolt tulajdonosa, a helyzetet így kommentálta: „A valóság ránk tört – hamarosan be fogják zárni és lebontják.” A Tesco képviselője elmondta, hogy nem képes minden nyomást elviselni a tarifák miatt, még a bejelentett csökkentett szinten sem. A Tesco helyzete különösen aggasztó, hiszen a vásárlók elvárják, hogy a digitális szolgáltatások zökkenőmentesen működjenek, különösen a hűségprogram keretein belül.
A Tesco mellett a CI Coop is megerősítette, hogy az islanderek adatai nem érintettek a kibertámadás során, ami egy újabb fontos szempont a kiskereskedelem biztonságának szempontjából. A vásárlók egyre inkább elvárják a digitális megoldások megbízhatóságát, és a Tesco problémái rávilágítanak arra, hogy mennyire fontos a szilárd informatikai háttér a modern kereskedelemben. A vállalatnak most nemcsak a jelenlegi problémák megoldásán kell dolgoznia, hanem a jövőbeli helyzetek megelőzésén is, hogy megőrizze vásárlói bizalmát.

